De reactivering van de spoorwegterminal in Lanaken en daarmee het officieel openstellen van de goederenspoorlijn Lanaken-Maastricht, is een feit.
Op het terrein van de Albertterminal ‘Railport’, werden op vrijdag 30 september, al vanaf 08.30 uur, de gasten ontvangen uit België en Nederland, om deel te nemen aan een jaarlijks terugkerende dag van het Logistiek Platform Limburg, die dit jaar in het teken stond van ‘duurzaam vervoer, comodaliteit en bundeling van goederenstromen’. Dit logistiek platform is actief onder de koepel van de ‘provinciale ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg.
Deze samenkomst waar een aantal sprekers de revue passeerden, duurde tot het middaguur onder een stralende zon en staalblauwe hemel.
Om 14.00 uur was dan het moment aangebroken om de Albertterminal ‘Railport’ officieel te openen. Voor deze gelegenheid waren uitgenodigd: provinciaal gedeputeerde Marc Vandeput; Antoine Janssen gedeputeerde van Nederlands Limburg; de beide burgemeesters, Guido Willen van Lanaken en Onna Hoes van Maastricht, alsmede Mevrouw Mariot Gout-van Sinderen, president-directeur van Prorail. Allen staken hun lof, over de afgelegde weg om te komen tot een treinverbinding van de beide buurgemeenten, Lanaken en Maastricht, niet onder stoelen of banken.
Marc Vandeput citeerde een journalist van dagblad de Limburger (Nl), om diens ongelijk te benadrukken. Op 21 juni 2003 kopte dat dagblad volgens Vandeput het volgende: “Het spoor gaat zelden de grens over” en vervolgens “Alle mooie woorden ten spijt, leveren initiatieven om de bereikbaarheid per spoor te vergroten weinig op. De grenzen zijn een welkom excuus om niets te hoeven doen” Onjuist volgens Vandepunt en de feiten spreken de journalist tegen. “Het Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken aan Vlaamse zijde en Prorail aan Nederlandse zijde verdienen dan ook alle lof voor de realisatie van dit project”.
Tijdens de toespraken in de tent, rolde er een trein, met op wagons geladen containers, de terminal op. De containers werden overgezet op vrachtwagens van GOBO en CTS. Even later gevolgd door drie locs aan elkaar gekoppeld, die drie wagons geladen met hout, voor papierfabrikant SAPPI, de Terminal in duwden. Een historische trein zo werd gezegd omdat SAPPI eerder gezegd had niet te participeren in de Terminal en zo werd het spoor niet doorgetrokken naar het fabrieksterrein van SAPPI en daarom nu met een stootblok langs de Europalaan eindigt.
Volgens Kees Hoving van Raitransportonderneming ‘DB Schenker Rail’ wordt er momenteel onderhandeld met Sappi over het transport van boomstammen via de Terminal Railport.
Railport Lanaken wordt de eerste 15 jaar geëxploiteerd door het Belgische GOBO Transport en Logistics en het Nederlandse bedrijf CTS Container Terminal Stein Nl.
INGESTUURD door Arnold Roberts
Lees het volledige bericht:
Railport Lanaken officieel geopend